In 1662, a Christ “varn de dolores” (Man of sorrows) was processed in the Augustinian convent of Tacoronte, Tenerife. It turns out to be a synthesis of “El Cristo de la Victoria de Serradilla”, man of sorrows, by Domingo de la Rioja, with the emblems of the Passion made in 1635, and of the “Cristo resucitado con la cruz en su brazo y una aureola celestial y el El Nio Jess triunfador del demonio y del pecado aplastando la calavera y la serpiente”. The Supreme Council finally accepted the evidence, overcoming the misgivings aroused by the negative effects of its ambiguity towards the Guanche people: there were reproductions of it at the Court and in Rome. It was not banned, it could not be, a symptom of a flexible and interesting attitude.
In 1662, a Christ “varón de dolores” was processed in the Augustinian convent of Tacoronte, Tenerife. It turns out to be a synthesis of “El Cristo de la Victoria de Serradilla”, man of sorrows, by Domingo de la Rioja, with the emblems of the Passion made in 1635, and of the”Cristo resucitado con la cruz en su brazo y una aureola celestial y el El Niño Jesús triunfador del demonio y del pecado aplastando la calavera y la serpiente”.
Domingo de la Roja, Cristo de la Victoria de Serradilla, 1635
 
 
AHN, Inq, leg. 4432, exp. 17 (Pinto Crespo)
José Sánchez Castro, La censura de la figuración artística en España (1487-1820), Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, 65, 1996, pp. 37-98
Virgilio Pinto Crespo, La actitud de la Inquisición ante la iconografía religiosa. Tres ejemplos de su actuación, Hispania Sacra 31, 61/64, 1978-1979, pp. 285-322
Jesús Hernández Perera, Domingo de la Rioja, el Cristo de Felipe IV en Serradilla, Madrid, 1952
Antonio Ruiz Álvarez, La Inquisición de Canarias y el Cristo de Tacoronte, Revista de Historia, 101-104, 1953, pp. 174-180.