Painting of the Trinity described in the letter of the Suprema to the Inquisition
Year mention: 3. October 1571
Subject:
Trinity
Conflict:
Lutheran
Criticism:

This painting of the Trinity is higly suspicious of representing that only by faith alone we are just and worth of the grace of God

Agent:
Inquisition

The second painting mentioned in this letter is a complex representation of the Trinity highly suspicious of representing that only by faith alone we are made just and worth of the grace of God. The actual image could not be identified

The canvas of the Trinity has God the Father and no radiance in the middle and next a dove and then a triangle within which there are seven eyes and below a sword, and he is with a skull, with his [two] arms crossed over his breasts. On the left side of God the Father and to our right, there is the image of a maiden who with one finger points to God the Father and turns [her] face to a company of people as if calling them, and there they will set their eyes on God the Father, and all are as if absorbed and hanging, looking at what the maiden points out to them and a letter above that says “Evangeli[um] lex gratiae”. And, on the other side, there are the three enemies, the devil and the death and the sins represented as persons with their particular insignia. At the top, almost at the end of the canvas, a waning moon with an almost dark res]plandor around it and an inscription above the death and the [de]mony in arabic. (…)

(…) Del lienço de la Trinidad. Este lienço es grandemente sospechoso de representar que por sola fé somos iustos y gratos a Diós y que no áy ya que temer muerte, demonio ne peccados porque Christo á satisfecho por todos sin que sea menester nostra satisfación y nos ha asegurado el camino del cielo, lo qual todo es lutheranismo y esto se colige lo uno de la novedad de la pintura y lo otro porque todo lo que en ella está pintado y el orden y el spiritu paresce va endereçado a significar y a enseñar al pueblo por esta pintura las heregias lutheranas arribadhas. Por lo qual la misma y un mayor […] nos paresce no se deve permitir ande esta pintura como la primera. (…) El lienço de la Trinidad tiene en medio en lo alto a Diós Padre e non resplandor y luego una paloma y luego un triangulo dentro del qual están siete ojos y devajo una espada, y él está con una calba, cruçado los [dos] b[ra]ços sobre los pechos. Al lado isquierdo de Diós Padre y al nostro derech[o, es]tá una ymagen de doncella que con un dedo señala a Diós Padre y vuelta [el] rostro a una compania de gentes como llamandolos, será allí que ponga[n] los ojos en Diós Padre, y todos están como absortos y colgados miran[do] lo que la doncella les señala y una letra encima que dise «Evangeli[um] lex gratiae ». Y, a otro lado, están los tres enemigos, el demonio y la mue[rte] y los peccados representados por personas con sus insignas particular[es]. Arriba, casi al remate del lienço, una luna menguada con u[n res]plandor casi oscuro alrededor y una letra encima de la muerte y [del de]monio en arabigo. (…)

Terminology
novedad de la pintura, sospechoso
Date mention
3. October 1571

Historical Location

Valencia

Valencia


Iconclass Number
7(+1)

Source
AHUV. Caja 16, Varia, fols. 272r-274v.
Permanent Link
https://www.sacrima.eu/case/painting-of-the-trinity-described-in-the-letter-of-the-suprema-to-the-inquisition/