“It is necessary to consider the countenance of the figures, which ought adequately to possess those appearences, expressions, and attitudes with which one must depict a person in a determinate action. In this regard, one can see how mistakenly some of the modern painters proceed who, to represent a Virgin and Our Lady, portray some dirty prostitute from the filthy [Roman] courtyards, as Michelangelo Caravaggio did in the painting of Santa Maria della Scala, which on that account was rejected by the good priests, and this is perhaps why poor Michelangelo went through so many torments in his lifetime.”
“Et avanti che si vada più oltre, si deve considerar il costume delle figure
che habbin quell’esser proprio in effigie, affetto et operatione, con la
quale vogliamo esprimere una persona che facci quella tal operatione.
E di qui si puol vedere quanto che alcuni di moderni faccin male, quali,
per descriver una Vergine e Nostra Donna, vanno retrahendo qualche
meretrice sozza delli ortacci, come faceva Michelangelo da Caravaggio e
fece nel Transito di Nostra Donna, in quel quadro della Madonna della
Scala, che per tal rispetto quei buoni padri non lo volsero, e forsi quel
poverello patì tanti travagli di sua vita.”